Monday, November 22, 2010

(a) Huraikan dua peristiwa yang dapat dijadikan pengajaran oleh pembaca dalam sebuah novel yang anda kaji.
[7 markah]

(b) Huraikan empat cara pengarang menyisipkan nilai-nilai murni dalam sebuah novel yang anda kaji.
[8 markah]


1. Terminal Tiga

(a) Dua peristiwa yang dapat dijadikan pengajaran;

i. Peristiwa Ruzaini lari dari rumah kerana terpengaruh dengan gerakan dakwah yang ekstrim. Pengajarannya ialah seorang anak remaja hendaklah mementingkan keluarga dalam membuat keputusan tentang masa depannya.
ii. Peristiwa Rimpa terpaksa menunggu di lapangan terbang akibat penangguhan penerbangan. Pengajarannya ialah manusia mestilah memiliki sifat kesabaran yang tinggi dalam menghadapi pelbagai masalah.

(b) Empat cara pengarang menyisipkan nilai;

i. melalui perwatakan watak utama. Watak Rimpa digambarkan sangat sabar dapat mengetengahkan nilai kesabaran.
ii. Melalui dialog watak-watak. Dialog Bang Maily mempamerkan nilai kesopanan yang tinggi.
iii. Melalui peristiwa-peristiwa yang digarap. Misalnya penangguhan penerbangan sebenarnya menunjukkan betapa manusia memiliki nilai-nilai positif seperti sabar, rasional, tabah.
iv. Melalui pemerian secara langsung. Pengarang menjelaskan secara langsung tentang nilai dalam perkembangan plot novelnya.

2. Perlumbaan Kedua

(a) Dua peristiwa yang boleh dijadikan pengajaran;

i. Peristiwa yang utama ialah kejayaan Tuk Kura menewaskan Sang Arnab Putih dalam perlumbaan. Peristiwa ini mengetengahkan pengajaran bahawa manusia perlulah menggunakan kebijaksanaan dalam menghadapi pelbagai cabaran.
ii. Peristiwa Tuk Kura didera oleh anak-anak buahnya akibat terpengaruh dengan hasutan sang tedung. Pengajarannya ialah manusia hendaklah mengelakkan diri daripada mendengar hasutan tanpa usul periksa.

(b) Empat cara pengarang menyisipkan nilai;

i. Melalui perwatakan watak-watak. Watak Tuk Kura digambarkan sebagai watak yang bijaksana, penyabar, tegas mempertahankan maruah, dan sebagainya.
ii. Melalui peristiwa-peristiwa yang dicetuskan. Peristiwa Tuk Kura menang dalam perlumbaan menunjukkan wujud nilai kesungguhan, tabah, bijaksana, berani, dan yakin diri dalam menghadapi cabaran.
iii. Melalui dialog watak-watak. Dialog Tuk Kura menunjukkan watak tersebut sangat berhemah dalam berkata-kata.
iv. Melalui pemerian secara langsung. Tuk Kura yang digambar bersabar menghadapi kerenah anak-anak buahnya berjaya menerapkan nilai kesabaran.



3. Di Hadapan Pulau

(a) Dua peristiwa yang boleh dijadikan pengajaran;

i. Peristiwa Aziz dan Afidah bertekad untuk mencari makanan di kawasan kubur lama. Pengajarannya ialah manusia hendaklah berusaha dengan gigih untuk mengatasi masalah dengan menghadapi kesusahan.
ii. Peristiwa Tuk Marzuki berasa sangat sedih dengan keadaan Afidah yang menderita akibat perceraian ibu bapanya. Pengajarannya ialah manusia hendaklah mengelakkan pergolakan rumah tangga yang akan meninggalkan kesan mendalam dalam jiwa anak-anak.

(b) Empat cara pengarang menerapkan nilai murni;

i. Melalui perwatakan watak-watak. Watak Aziz dan Afidah digambarkan mempunyai kesabaran untuk berhadapan dengan suasana penderitaan hidup akibat peperangan. Watak-watak tersebut dapat menerapkan nilai kegigihan.
ii. Melalui peristiwa-peristiwa yang dicetuskan. Peristiwa kematian Tuk Marzuki akibat terkena bom menerbitkan nilai simpati terhadap cucunya Afidah.
iii. Melalui dialog watak-watak. Misalnya melalui dialog Aziz dengan Afidah semasa mahu pergi ke kubu lama menunjukkan nilai ketabahan dan keberanian.
iv. Melalui pemerian secara langsung. Contohnya pengarang menjelaskan Aziz menerangkan kepada Afidah bahawa dia membantu Syed Fikri untuk bercucuk tanam. Perkara ini dapat menunjukkan kerajinan watak Aziz.


4. Bukit Kepong

(a) Dua peristiwa yang boleh dijadikan pengajaran;

i. Peristiwa serangan komunis di balai polis Bukit Kepong yang menyebabkan ramai anggota polis terbunuh. Pengajarannya ialah rakyat sesebuah negara perlulah mempertahankan kedaulatan negara walaupun terpaksa menggadai nyawa.
ii. Peristiwa Othman terpaksa meninggalkan isterinya yang baru dikahwini kerana dihantar untuk bertugas. Pengajarannya ialah manusia hendaklah sanggup berkorban demi rasa cinta terhadap tanah air.

(b) Empat cara pengarang menerapkan nilai;

i. Melalui perwatakan watak-watak. Watak Othman misalnya digambarkan sangat patuh akan arahan ketuanya. Othman meninggalkan isterinya sebaik sahaja majlis perkahwinan kerana diarahkan untuk bertugas.
ii. Melalui monolog watak Othman. Monolog Othman semasa menyiasat kehadiran pengganas di kebun getah menunjukkan nilai keyakinan yang ada pada dirinya.
iii. Melalui peristiwa-peristiwa yang digarap. Peristiwa Othman menghadiri temu duga tanpa pengetahuan ibunya memaparkan nilai kegigihan yang tinggi.
iv. Melalui pemerian pengarang secara langsung. Pengarang menerapkan nilai keberanian melalui peristiwa serrangan komunis terhadap rumah pasung Bukit Kepong.



5. Konserto Terakhir

(a) Dua peristiwa yang boleh dijadikan pengajaran

i. Peristiwa Hilmi terlantar di hospital kerana sakit tenat telah mendatangkan keinsafan kepada Datuk Johari dan Datin Salmah. Manusia hendaklah segera insaf apabila sedar telah melakukan kesilapan dalam hidup mereka.
ii. Peristiwa Azizah meninggalkan suaminya Hilmi kerana Azizah inginkan sebuah kehidupan yang mewah. Pengajarannya seorang isteri hendaklah patuh akan suaminya dan bersyukur dengan segala yang dimiliki.

(b) Empat cara pengarang menerapkan nilai;


i. Melalui perwatakan watak-watak. Watak Hilmi mengetengahkan nilai kerajinan kerana sikapnya yang rajin semasa menjadi pembantu di rumah Datuk Johari.
ii. Melalui dialog watak. Dialog Hilmi dengan watak-watak lain memaparkan nilai kesopanan kerana sikapnya yang lemah lembut dalam pertuturan.
iii. Melalui peristiwa yang digarap oleh pengarang. Misalnya peristiwa Hilmi diherdik oleh Datin Salmah menunjukkan nilai kesabaran yang tinggi dimiliki oleh watak Hilmi.
iv. Melalui pemerian pengarang secara langsung. Pengarang memaparkan sifat Hilmi yang rajin, sopan, tabah, gigih, dan sebagainya melalui pemerian yang dibuat secara langsung dan jelas dapat menerapkan nilai-nilai berkenaan.


6. Seteguh Karang

(a) Dua peristiwa yang boleh dijadikan pengajaran;

i. Peristiwa Encik Johari telah memandang rendah terhadap keupayaan wanita dalam melaksanakan tugas ketika mengetahui Awanis akan menjalani latihan di ladang. Pengajarannya manusia hendaklah mengelakkan diri daripada memandang rendah terhadap orang lain kerana tindakan tersebut akan mendatangkan masalah kepada dirinya.
ii. Peristiwa Anita lari meninggalkan rumah setelah bergaduh dengan Kak Maysarah menyebabkan Awanis pulang ke rumah untuk menyelesaikan masalah tersebut. Pengajarannya manusia hendaklah bertindak secara rasional dan tidak melukakan hati orang lain.

(b) Empat cara pengarang menerapkan nilai;

i. Melalui perwatakan watak. Watak Awanis yang tegas mempamerkan nilai ketegasan dalam tindakannya.
ii. Melalui dialog watak-watak. Dialog Awanis dan Wan Asri menggambarkan mereka mengamalkan sikap yang bersopan-santun dan saling menghormati antara satu sama lain.
iii. Melalui peristiwa yang dicetuskan. Peristiwa Anita lari dari rumah mencetuskan nilai kasih sayang apabila Awanis berusaha untuk memujuk adik angkatnya itu supaya kembali.
iv. Melalui pemerian secara langsung. Pengarang menerapkan nilai secara langsung, umpamanya nilai ketegasan Awanis dijelaskan oleh pengarang dapat dikesan dengan mudah oleh pembaca.

7. Julia

(a) Dua peristiwa yang boleh dijadikan pengajaran;

i. Peristiwa Julia menerima berita kematian ibu dan bapanya yang terlibat dalam kemalangan jalan raya. Pengajarannya ialah manusia hendaklah menerima takdir dengan hati yang tabah dan sabar.
ii. Peristiwa pertemuan Julia dan Jun di tanah perkuburan semasa Julia menziarah pusara ibu dan bapanya kerana peristiwa tersebut menjadi bukti kesucian cinta mereka. Pengajarannya manusia hendaklah percaya bahawa jodoh dan pertemuan berlaku dengan kehendak Allah yang maha berkuasa.

(b) Empat cara pengarang menerapkan nilai;

i. Melalui perwatakan watak. Watak Julia yang mahu belajar untuk mengendalikan perniagaan memaparkan nilai kerajinan dan kegigihannya.
ii. Melalui peristiwa yang dicetuskan. Peristiwa pertemuan Julia dan Jun di tanah perkuburan menunjukkan wujud nilai kasih sayang antara kedua-dua watak tersebut.
iii. Melalui monolog watak Julia. Watak Julia banyak bermonolog untuk meluahkan perasaannya menunjukkan nilai saling menghormati kerana dia tidak meluahkan sesuatu yang negatif secara berterus terang.
iv. Melalui pemerian pengarang secara langsung. Pengarang menggambarkan nilai keberanian Julia apabila berhadapan dengan orang-orang seperti Syed Mustaffa yang mahu mengambil kesempatan terhadap dirinya.

8. Putera Gunung Tahan

(a) Dua peristiwa yang boleh dijadikan pengajaran;

i. Peristiwa Tuan Robert tergila-gilakan perempuan Sakai dan akhir mati akibat kebodohannya sendiri. Pengajarannya ialah manusia hendaklah mengelakkan diri daripada memandang rendah terhadap kepercayaan dan anutan agama orang lain kerana tindakan tersebut akan mencetuskan perasaan kurang senang.
ii. Peristiwa Tuan William terbunuh terkena bom askar penjajah ketika menyerang Ratu Bongsu. Pengajarannya ialah manusia hendaklah mengelakkan niat jahat terhadap orang lain kerana tindakan tersebut akan memudaratkan diri sendiri.

(b) Empat cara pengarang menerapkan nilai;

i. Melalui perwatakan watak. Watak Ratu Bongsu yang sangat cinta akan tanah air dapat menerapkan nilai patriotik dalam kalangan pembaca.
ii. Melalui peristiwa yang dicetuskan. Peristiwa perempuan tua yang berbalah dengan Tuan Robert menunjukkan nilai ketegasan dalam mempertahankan maruah bangsa.
iii. Melalui monolog watak Tuan Robert. Monolog tersebut adalah tentang kesopanan orang Melayu yang ditunjukkan oleh perempuan tua.Melalui pemerian secara langsung. Kisah Ratu Bongsu mendapat perhatian isteri Tuan William me

No comments: