Friday, November 7, 2008

Pemahaman Cerpen Virus Zel Untuk Abah

Virus Zel Untuk Abah

“Setiap manusia ada menyimpan ego. Tak ada kekecualian antara lelaki dan wanita.” Kata-kata Win kembali menyelit. Ma ada ego? Ma hendak tunjuk egonya? Yang akhirnya membuatkan mereka terpisah? Kami terpisah?
Oh, tidak! Mama Zel tidak begitu. Setinggi-tinggi ma terbang, asas kehidupan – ketauhidan, ibadah, nilai hidup islamik tidak pernah kering daripada membasahi kulit harian ma. Malah bagiku ma yang masih setia dengan tudung litupnya walau ke mana sekalipun, merupakan model muslimah alias srikandi masa ini. Tidak keterlaluan kukira.
Pantas aku nyahkan jauh-jauh andaian buruk tentang mama. Kupejamkan mata rapat-rapat sambil menyimpul keyakinan bahawa mama merupakan insan terbaik dan insan yang paling kucintai. Hanya mama. Keyakinan itu kusimpul menjadi kesatuan yang utuh. Malah pernah aku simpan keyakinan itu untuk semua wanita, semua ibu di dunia ini. Di setiap pelosok jagat raya.
Semua ibu?
Mungkin tidak. Mungkin ada pengecualian. Mungkin Aunt Syarifah tidak. Aunt Syarifah?

(i) Bagaimanakah keperibadian mama seperti yang digambarkan dalam cerpen? [3 markah]
Keperibadian mama berdasarkan petikan tersebut ialah ma seorang wanita yang patuh akan ajaran agama. Beliau sentiasa bertudung dan mengamalkan cara hidup Islam. Beliau juga memiliki sifat srikandi itu wanita yang berhati waja.


(ii) Pada pandangan anda, mengapakah Aunt Syarifah dikecualikan oleh Zel daripada golongan wanita atau ibu yang baik?
[3 markah]

Aunt Syarifah dikecaulikan daripada sifat-sifat wanita yang baik kerana Zel berasa cemburu dengan wanita itu. Hal ini demikian Aunt Syarifah merupakan isteri baru kepada bapanya. Aunt Syarifah dianggap sebagai perampas kebahagiaan keluarga Zel.

(iii) Huraikan satu nilai dalam petikan dan dua nilai dalam cerpen.
[3 markah]
Nilai yang terdapat petikan ialah nilai kasih sayang. Zel sangat sayang akan ibunya. Sementara itu, nilai-nilai dalam cerpen tersebut ialah nilai ketabahan ialah ketabahan ibu Zel meningkatkan kerjayanya sebagai wanita korporat, serta nilai kebijaksanaan yang menampilkan kebijaksanaan Zel mencipta virus komputer untuk memusnahkan program komputer bapanya.

No comments: