Tuesday, May 10, 2011

a) Huraikan tiga persoalan yang terdapat dalam sebuah novel yang telah anda kaji.   [7 markah]

Jawaban berdasarkan novel Kembara Amira

(a) Novel yang saya kaji ialah novel Kembara Amira. Terdapat beberapa persoalan yang ditonjolkan oleh pengarang dalam novel ini. Antara persoalan tersebut ialah persoalan tentang kepakaran kaum wanita dalam bidang-bidang profesional. Profesor Zaidah mengetuai projek cari gali arkeologi di Bukit Mat Raya. Selain itu terdapat persoalan tentang penggunaan masa cuti dengan cara yang berfaedah. Amira bersama Jacinta ke Bukit Mat Raya membantu ibunya, Profesor Zaidah yang mengetuai cari gali bahan artifak yang tinggi nilainya di samping memastikan kehijauan hutan dikekalkan daripada pembalakan dan pengusaha cari gali emas. Akhir sekali ialah persoalan tentang sikap seorang anak yang tidak dapat menerima hakikat kehadiran ibu tiri. Jacinta tidak dapat menerima kenyataan yang ayahnya kahwin semula.

Jawaban berdasarkan novel Interlok

(a) Novel yang saya kaji ialah novel Interlok. Novel ini mengetengahkan banyak persoalan yang menyokong temanya. Antara persoalan yang dipaparkan ialah persoalan tentang penjajahan yang membawa banyak kemudaratan kepada penduduk sesebuah negara. Penjajahan Jepun menyebabkan penduduk negara ini berhadapa dengan pelbagai masalah. Selain itu terdapat persoalan tentang perjuangan bangsa untuk mengekalkan kelestarian bahasa ibunda dengan mengadakan pendidikan yang formal. Orang-orang Cina yang tinggal di Kampung Simpang Empat memberikan sumbangan kewangan untuk menubuhkan sekolah yang menggunakan bahasa ibunda mereka sebagai bahasa pengantar. Persoalan yang ketiga ialah persoalan tentang semangat muhibah melahirkan keinginan untuk saling membantu, contohnya penduduk Melayu dan India yang tinggal berdekatan pekan Simpang Empat berkongsi modal membeli kaki kayu palsu untuk dihadiahkan kepada Yew Seng yang kudung sebelah kanan.

Jawaban berdasarkan novel Sutera dalam Lukisan
(a) Novel yang saya kaji ialah Sutera dalam Lukisan. Terdapat beberapa persoalan yang dikenal pasti terdapat dalam novel ini. Persoalan-persoalan tersebut termasuklah persoalan tentang sikap prihatin dapat mengubah kelakuan seseorang. Bujei telah berubah setelah diberikan perhatian oleh Adila, seorang gadis yang terpelajar. Selain itu terdapat persoalan tentang sikap suka membuli dalam kalangan masyarakat terhadap golongan yang lemah. Alias sering mendera Bujei secara fizikal dan mental sehingga Bujei ketakutan apabila berhadapan dengan pemuda itu. Akhirnya terdapat juga persoalan tentang budaya fitnah dalam kalangan masyarakat. Alias memfitnah dengan mengatakan Adila berpenyakit AIDS dan Bujei harus menjauhi Adila supaya tidak dijangkiti penyakit tersebut.

Jawaban berdasarkan novel Kabus di Perbukitan

(a) Novel yang saya kaji ialah Kabus di Perbukitan. Novel ini mengetengahkan pelbagai persoalan. Antaranya ialah persoalan tentang hubungan istimewa antara saudara kembar. Faridah dan Rahayu mempunyai hubungan yang istimewa walaupun mereka terpisah akibat perpecahan keluarga. Selain itu terdapat persoalan tentang identiti bangsa tidak akan hilang walaupun telah lama meninggalkan tanah air. Faridah tetap menjaga jati dirinya sebagai seorang Melayu walaupun tidak kembali ke tanah air selama 25 tahun. Akhir sekali ialah persoalan tentang takdir Tuhan mengatasi segala-galanya. Azrul merancang untuk mendirikan rumah tangga dengan Rahayu tetapi tidak kesampaian apabila Rahayu meninggal dunia akibat penyakit lukemia.

No comments: