Sunday, January 30, 2011

Persoalan-persoalan dalam Sutera dalam Lukisan

i. Persoalan tentang sikap prihatin dapat mengubah kelakuan seseorang. Bujei telah berubah setelah diberikan perhatian oleh Adila, seorang gadis yang terpelajar.
ii. Persoalan tentang sikap suka membuli dalam kalangan masyarakat terhadap golongan yang lemah. Alias sering mendera Bujei secara fizikal dan mental sehingga Bujei ketakutan apabila berhadapan dengan pemuda itu.
iii. Persoalan tentang budaya fitnah dalam kalangan masyarakat. Alias memfitnah dengan mengatakan Adila berpenyakit AIDS dan Bujei harus menjauhi Adila supaya tidak dijangkiti penyakit tersebut.
iv. Persoalan tentang perasan belas kasihan dan tanggungjawab sesama insan. Sidang Saman dan Mak Lamah sentiasa mengambil berat tentang Bujei dengan memberi makanan kepada Bujei dan melayan Bujei dengan baik.
v. Persoalan tentang sikap manusia tidak berhati perut demi perasaan tamak dan haloba. Harun telah mengambil kesempatan terhadap Fatimah dengan menghabiskan semua harta peninggalan arwah sumainya iaitu bapa Bujei.
vi. Persoalan tentang sikap tidak jujur dan tidak ikhlas dalam tindakan. Harun memaksa Bujei menandatangani borang pindah milik tanah pusaka ibu Bujei secara paksaan.
vii. Persoalan tentang perasaan cinta yang tidak mengenal latar belakang pendidikan. Adila menaruh perasaan sayang terhadap Bujei walaupun pada mulanya dia hanya sekadar mahu membantu pemuda itu hidup dengan sempurna.

3 comments:

muhaiana... said...

plot ye ada x ckgu???dbor nk ambk spm sbnar ekg,,,nk ambk prcbaan pon kus smngt da,,,aduiii

ayda said...

terima kasih cikgu..maklumat yang ada ini banyak membantu saya...BM A+ 2011..Amin

Syerif Syah said...

xlengkap larr klau xde all note skli..