Meringkaskan petikan.
Panduan membuat ringkasan.
Kemahiran membuat ringkasan
memerlukan awda mengesan isi tersurat yang terdapat dalam petikan yang
diberikan. Oleh yang demikian, awda
perlu membaca keseluruhan petikan untuk memahami keseluruhan isi petikan. Apabila awda memahami keseluruhan maksud
petikan, barulah awda dapat membezakan isi-isi tersurat dengan huraian dan
contohnya. Harus diingat bahawa huraian
dan contoh tidak perlu dimasukkan ke dalam ringkasan kerana jumlah perkataan
biasanya telah ditetapkan. Untuk mengelakkan
ringkasan melebihi jumlah perkataan awda perlu memilih hanya isi penting atau
isi tersurat sahaja.
Isi
tersurat dalam petikan selalunya dipaparkan sebayat ayat topik dalam perenggan
isi. Namun demikian, isi tersurat tidak semestinya ditulis sebagai ayat pertama
dalam setiap perenggan. Kemahiran
mengesan isi tersurat dapat dikuasai melalui latihan yang berterusan. Ketika membaca petikan, garisi isi tersurat secara
keseluruhan. Setelah lengkap semuanya, tulis kembali isi-isi tersurat dalam
satu perenggan.
Proses
pemurnian hendaklah dilakukan iaitu dengan menambah dan mengurangkan perkataan.
Selain itu aspek tatabahasa hendaklah dimurnikan agar ringkasan tersebut bukan
sahaja tepat isinya, malahan juga mematuhi rumus-rumus tatabahasa bahasa Melayu
yang standard.
Soalan
tahun 2010
Baca petikan berikut dengan teliti
kemudian ringkaskan hingga menjadi kira-kira 100 patah perkataan sahaja.
Penggunaan kata-kata kamu sendiri dalam susunan maksudnya yang asal akan diberi
perhatian utama dalam pemarkahan.
[40 markah]
Salah
satu budaya yang dimiliki oleh bangsa yang maju di dunia ialah budaya menegur. Budaya
menegur ini ialah budaya yang menggalakkan anggota masyarakatnya menegur antara
satu sama lain dengan tujuan untuk memperbaiki keadaan. Dalam budaya
Melayu, perkataan tegur-menegur bermaksud bersapa dan saling bercakap. Tegur-menegur
bermaksud saling bercakap dengan tujuan untuk memberikan nasihat dan tunjuk
ajar.
Budaya
tegur-menegur dapat dikaitkan dengan kehidupan berkomuniti, kehidupan
berkampung dan kehidupan berjiran yang dapat membentuk perpaduan dalam sistem
perhubungan sosial Melayu. Jadi, apabila orang Melayu menegur kelakuan
seseorang, bukanlah bertujuan untuk menimbulkan perselisihan, tetapi untuk
menasihati seseorang itu.
Dalam
budaya tegur-menegur ini, orang yang menegur seharusnya mempunyai
kelayakan ilmu dan mempunyai moral yang dapat diteladani oleh pihak
yang ditegur. Selain itu, tidak ada proses tegur-menegur jikalau pihak yang
menegur bersikap bahawa hanya pendapatnya sahaja yang betul, manakala pendapat
orang yang ditegurnya salah. Oleh itu, dalam bahasa Melayu, ungkapan
tegur-menegur membayangkan ciri interaksi antara kedua-dua belah pihak. Melalui
proses ini, pihak yang menegur juga dapat belajar daripada pihak yang ditegur.
Bagaimana
pun, budaya
ini berbeza dengan amalan mengutuk dan memberi pandangan kritis. Budaya
mengutuk bercanggah dengan prinsip agama sementara pandangan kritis dianggap
lebih menjurus kepada profesionalisme dan akan menjejaskan keputusan yang
dibuat oleh pihak yang berkuasa.
Amalan
menegur
ini sudah lama wujud di alam Melayu dan dilakukan secara halus, tersirat,
bertatatertib, beradat dan berakal budi. Mereka menggunakan kiasan,
perumpamaan, sindiran, tamsil dan ibarat termasuk bahasa berlapik sehingga
kesannya dapat meresap ke dalam jiwa orang yang ditegur.
Namun
begitu, tidak bermakna orang Melayu tidak ada keberanian menegur secara
berterus-terang. Dalam masyarakat Melayu lama, terbukti bahawa orang
bawahan berani mencabar raja-raja Melayu yang melanggar adat Melayu.
Oleh
itu, budaya
ini mesti dihidupkan semula bagi memperbaiki kesilapan yang dilakukan oleh
sesuatu pihak dalam usaha kita memajukan masyarakat. Jika orang Melayu
yang prihatin dan berkelayakan tidak membuat teguran, lama-kelamaan kesilapan
demi kesilapan yang dilakukan akan memusnahkan masa depan bangsa sendiri.
Jawaban contoh:
Budaya
menegur ialah budaya yang menggalakkan anggota masyarakat menegur antara satu
sama lain. Tegur-menegur bermaksud saling bercakap dengan tujuan untuk
memberikan nasihat dan tunjuk ajar. Budaya tegur-menegur dapat dikaitkan dengan
kehidupan berkomuniti, kehidupan berkampung dan kehidupan berjiran. Orang yang
menegur seharusnya mempunyai kelayakan ilmu dan mempunyai moral yang dapat
diteladani. Budaya ini berbeza dengan amalan mengutuk dan memberi pandangan
kritis. Amalan menegur dilakukan secara halus, tersirat, bertatatertib, beradat
dan berakal budi. Namun, dengan budaya ini tidak bermakna orang Melayu tidak
ada keberanian menegur secara berterus-terang.
Budaya ini mesti dihidupkan semula bagi memperbaiki kesilapan yang
dilakukan oleh sesuatu pihak. (98
perkataan)
No comments:
Post a Comment